naslovnica imo edc info o portalu kontakt naslovnica o europskoj uniji institucije eu agencije eu-a pravo eu publikacije i dokumenti baze podataka eu hrvatska i eu
Naslovnica > EU u fokusu
EP traži veća smanjenja emisije CO2 za automobile

Proizvođači automobila trebali bi biti kažnjeni zbog svojih vozila koja ne ispunjavaju buduće limite emisije ugljičnog dioksida, a proizvođači 'čišćih' automobila trebali bi dobiti financijsku nagradu, kaže se u izvješću britanskog liberalnog zastupnika EP Chrisa Daviesa predstavljenom u utorak 26. lipnja Odboru EP za okoliš. 


O tom bi prijedlogu Europski parlament trebao glasovati kasnije tijekom ove godine. 


Budući da automobili čine oko 20 posto ukupne emisije CO2 u Europskoj uniji, a proizvođači vjerojatno neće ispuniti rok (2008.) za dobrovoljno smanjivanje emisije, Europska komisija u veljači je predložila nova obvezujuća pravila.


Po njima bi proizvođači trebali do 2012. smanjiti prosječnu emisiju iz novih automobila sa sadašnjih 162 grama po kilometru na 130 g/km kroz poboljšanje tehnologije na automobilima, a smanjivanju dodatnih 10 grama po kilometru trebali bi doprinijeti primjerice proizvođači guma, dobavljači goriva, mehaničari, vozači i javne vlasti. 


O konkretnim mjerama za realizaciju tih ciljeva treba još odlučiti, a Komisija bi trebala objaviti svoj konkretan prijedlog tijekom 2007., nakon što se Vijeće i Parlament slože sa strategijom. 


U izvješću koje je Odboru za okoliš EP-a predstavio Davies, traži se da proizvođači automobila budu podvrgnuti još strožim ograničenjima emisije CO2 od onih koje predlaže Komisija. On traži do 2020. smanjivanje na 95 g/km, ali odbija  Komisijin rok (2012.) smatrajući da je on preskup za proizvođače jer im ne daje dovoljno vremena da uvedu nove potrebne promjene.


Umjesto toga Davies predlaže da rok za prosječnu emisiju od 120 g/km bude 2015., a da se limiti koji bi trebali biti dostignuti 2025. postave najkasnije 2016., sugerirajući da to bude 70 g/km. 


Što se tiče kazni, on smatra da bi proizvođači i uvoznici trebali platiti sukladno emisiji koju njihovo vozilo proizvodi iznad godišnje dopuštene granice. S druge strane, oni mogu tražiti financijsku potporu za automobile koji emitiraju manje od prosjeka. Automobili koji bi 2015. još emitirali više od 240 grama po kilometru trebali bi biti zabranjeni, dodao je.


Konačno, Davies je pozvao i na veliki zaokret u reklamiranju novih automobila, rekavši da bi petina svih informacija koje potrošači dobivaju trebala biti posvećena potrošnji goriva i emisiji CO2. 


Hina