naslovnica imo edc info o portalu kontakt naslovnica o europskoj uniji institucije eu agencije eu-a pravo eu publikacije i dokumenti baze podataka eu hrvatska i eu
Naslovnica > EU u fokusu
Stupa na snagu sporazum EU-SAD o 'otvorenom nebu'

U nedjelju, 30. ožujka, na snagu stupa sporazum između Europske unije i Sjedinjenih Država o liberalizaciji transatlantskih letova koji bi trebao dovesti do revolucije u međunarodnom zračnom prometu. 

Sporazum o 'otvorenom nebu', potpisan u Washingtonu 30. travnja 2007., nakon četiri godine pregovora, omogućit će europskim i američkim zrakoplovnim kompanijama da lete između bilo kojeg grada u EU i u Sjedinjenim Državama, čime će se ukloniti sadašnja ograničenja koja, primjerice, priječe njemačkom prijevozniku Lufthansi da leti u SAD iz Amsterdama ili Rima.  

Pristup londonskom Heathrowu, najprometnijoj zračnoj luci u EU, bit će posve otvoren konkurenciji, čime će se okončati izrazito unosno ekskluzivno pravo na transatlantske letove odobreno prije 30 godina kompanijama British Airways, Virgin Atlantic Airways, United Airlines i American Airlines. 

Američki zračni prijevoznici dobit će također pravo da lete između europskih gradova, a europske kompanije moći će letjeti iz SAD-a u europske zemlje koje nisu članice EU-a poput Švicarske. 

Komisija ističe da je riječ o najambicioznijem sporazumu u sektoru zračnog prometa ikad koji obuhvaća 60 posto svjetskog prometa.  

Stručnjaci očekuju ekonomsku korist od više milijardi eura, milijune novih putnika i otvaranje 80 tisuća novih radnih mjesta u idućih pet godina. Transatlantski promet trebao bi se povećati za 50 posto, a moguća su i neka preuzimanja među europskim zrakoplovnim kompanijama.  

EU i SAD trebali bi u drugoj fazi pregovora, koja bi trebala početi do 30. svibnja ove godine i završiti do kraja 2010., postići i dogovor o kupnji dionica američkih kompanija. U ovom trenutku, američki propisi zabranjuju vanjskim ulagačima da imaju više do 25 posto dionica u američkim aviokompanijama.  

Hoće li se povećana konkurencija u transatlantskom zračnom prometu odraziti i na cijene zrakoplovnih karata još je, međutim, dvojbeno. Neki stručnjaci smatraju da je tržište već i sad izrazito konkurentno, dok drugi očekuju radikalne promjene, poput prekooceanskih letova za samo deset eura.  

Irski Ryanair, najveća low-cost kompanija u Europi, objavio je, primjerice, u travnju 2007. da namjerava pokrenuti novu kompaniju (RyanAtlantic) za transatlantske letove.

Prema njegovu izvršnom direktoru Michaelu O'Learyu, kompanija bi trebala početi letjeti 2010., a u planu su letovi prema pet ili šest američkih gradova, uključujući Baltimore (savezna država Maryland) i Providence (savezna država Rhode Island), nedaleko od Washingtona i New Yorka. Kompanija će za razliku od uobičajene prakse low-cost kompanija nuditi karte i u ekonomskoj i u prvoj klasi, a cijena najjeftinijih karata mogla bi iznositi samo deset eura. 

Analitičari, međutim, upozoravaju da će zrakoplovne kompanije i dalje nailaziti na velike zapreke koje će ograničiti broj low-cost karata. To se osobito odnosi na Heathrow, pristup kojem će novim kompanijama biti jako skup zbog kroničnog manjka kapaciteta te strogih vladinih ograničenja broja letova koje luka može primiti na dan. 

Istraživanje britanske Vlasti za civilno zrakoplovstvo pokazalo je da putnici mogu očekivati smanjenje cijena karata za SAD za samo deset posto u idućih pet godina. 

Osim toga, putovanja preko Atlantika Europljanima i nisu više toliko privlačna nakon terorističkih napada 11. rujna 2001. i novih sigurnosnih i viznih procedura za ulazak u SAD, dok Amerikanci manje putuju u Europu zbog slabog dolara. 

Hina