naslovnica imo edc info o portalu kontakt naslovnica o europskoj uniji institucije eu agencije eu-a pravo eu publikacije i dokumenti baze podataka eu hrvatska i eu
Naslovnica > EU u fokusu
Komisija priprema uspostavu jedinstvenog europskog zračnog prostora

Europska komisija početkom će lipnja vjerojatno predstaviti drugi paket mjera 'Jedinstveno nebo', čiji je cilj uspostava jedinstvenog europskog zračnog prostora do 2012.

Jedinstveno tijelo za upravljanje mrežom zračnih putova osigurat će koherentnost kontrole zračnog prometa a Europske vlasti za sigurnost u zračnom prometu (EASA) postat će jedino tijelo u području sigurnosti zračnog prometa unutar Europske Unije. Komisija će imati ovlasti sankcionirati kašnjenja i manjkavosti u području primjene odredbi iz paketa mjera.

Drugi paket mjera 'Jedinstveno nebo' uključivat će i većinu preporuka visokoga povjerenstva koje su iznesene prošlog srpnja a predložit će i razvoj programa SESAR, koji predstavlja tehničko poglavlje novog sustava upravljanja kontrolom zračnog prometa. 

Izraziti porast zračnog prometa glavni je razlog preustroja sektora civilnog zrakoplovstva. Cilj dugo očekivanog preustroja tog sektora uvođenje je instrumenata koji će okončati fragmentaciju europskog zračnog prostora.  

Drugim riječima, instrumenti obuhvaćeni prijedlozima iznesenima u drugom paketu mjera trebali bi dokinuti sustave nacionalne kontrole zračnog prometa, i to kroz primjenu mreža funkcionalnih blokova zračnog prostora (FAB), na temelju kriterija u pogledu izvedbe. Izvedba će biti usredotočena na tri područja: zaštitu okoliša, kapacitet i troškovnu učinkovitost.

Primjenom te mreže bit će okončana primjena odredbi Čikaške konvencije, koja svakoj zemlji članici daje odgovornost i kontrolu nad njenim zračnim prostorom. Uz konstantan porast zračnog prometa, takva fragmentacija zračnog prostora mogla bi postati neodrživom na razini kontrole zračnog prometa, ujedno onemogućavajući točno pridržavanje redova letenja.

Iz tih razloga prijedlozi Komisije teže konsolidiranju sustava kontrole zračnog prometa. Svaki od funkcionalnih blokova zračnog prostora, izloženih u prvom paketu mjera za uspostavu jedinstvenog prostora, bit će odgovoran za kontrolu zračnog prostora na temelju podjele odgovornosti.

Oprema će biti međuoperativna, sustave glasovne komunikacije zamijenit će sustav podatkovne veze, koji će olakšavati digitalnu komunikaciju između kontrolnih centara na zemlji i zrakoplova, a centri za kontrolu zračnog prometa će nadzirati mnogo veće područje od vlastitih nacionalnih regija.

Komisija vjeruje da će 'defragmentacija' uroditi smanjenjem emisija štetnih plinova u sektoru zrakoplovstva za 10 posto dok će se kapaciteti povećati za 10 posto. Rok za uvođenje nužnih prilagodbi nacionalnih zakonodavstava u zemljama članicama jest 2010.

Očekuje se da će najveći dio odredbi biti primijenjen do 2012., a Komisija će sankcionirati kašnjenja u primjeni.

Hina