naslovnica imo edc info o portalu kontakt naslovnica o europskoj uniji institucije eu agencije eu-a pravo eu publikacije i dokumenti baze podataka eu hrvatska i eu
Naslovnica > EU u fokusu
Pravila za oglašavanje automobila ugrožavaju slobodu tiska, upozoravaju europski mediji

Europski medijski divovi oštro su kritizirali prijedloge za uvođenje propisa o 'zdravstvenim upozorenjima' pri oglašavanju automobila u novinama i časopisima koji nalikuju na one koji se nalaze na pakiranjima cigareta.  

Vijeće europskih izdavača (EPC), koje zastupa najveće izdavače te radio i tv postaje diljem kontinenta, upozorava kako bi takvi propisi za oglašavanje, budu li usvojeni, ugrozili slobodu tiska. 

'Obveze u pogledu oglašavanja automobila koje bi nametnule vlasti predstavljale bi veliku prijetnju konkurenciji i slobodi medija', napominje predsjednik EPC Francisco Pinto Balsemao u priopćenju. 

Vlasnici medija zabrinuti su da bi povjerenik za zaštitu okoliša EU-a Stavros Dimas mogao najaviti prijedloge prema kojima bi se zahtijevalo da sve reklame za automobile u novinama i časopisima, a moguće i na TV-u i radiju, uključuju 'zdravstvena upozorenja' u pogledu emisije CO2, koja su tako nazvana jer nalikuju onima otisnutima na kutijama cigareta. 

Budu li usvojeni ti propisi, priopćeno je iz EPC-a, takva zdravstvena upozorenja dovest će do toga da će automobilske kompanije oglašavati drugdje - na sportskim događanjima ili koncertima, baš kao što su to činile i duhanske kompanije kada su 1990-ih uvedena ograničenja u pogledu oglašavanja duhanske industrije u tisku. 

'Neovisni, slobodni mediji ne mogu nastaviti informirati i obrazovati ako nisu prikladno financirani', ističe se u priopćenju. 

U EPC-u strahuju da bi u sklopu moguće revizije direktive iz 1999., u kojoj se traži da reklame za automobile sadrže informacije o učinkovitosti pri potrošnji goriva te emisijama CO2, Komisija mogla usvojiti prijedloge u skladu s onima koji se nalaze u izvješću britanskog liberalnog člana parlamenta, Chrisa Daviesa, objavljenom 2007. 

U tom se izvješću iznosi kako bi automobilske kompanije trebale posvetiti 20 posto svojih reklama upozorenjima u pogledu zaštite okoliša. 

Nova pravila, o kojima se trenutno raspravlja, Komisija bi trebala iznijeti do kraja ovog mjeseca. Bruxelles je odlučio regulirati oglašavanje automobila budući da su proizvođači u proteklom desetljeću uglavnom zaobilazili direktivu iz 1999. kojom se traži da odgovarajuće informacije u oglasima budu 'lako čitljive i podjednako istaknute kao i glavni dio oglasa', te 'razumljive, čak i ako ih se čita ovlaš'. 

Naime, u mnogim su slučajevima informacije u oglasima o utjecaju automobila na okoliš bile su otisnute slovima veličine nekoliko milimetara i jedva čitljive.(Hina) 

 

Više o tome:

EUobserver: CO2 car advert rules threaten press freedom, media giants say