naslovnica imo edc info o portalu kontakt naslovnica o europskoj uniji institucije eu agencije eu-a pravo eu publikacije i dokumenti baze podataka eu hrvatska i eu
Naslovnica > EU u fokusu
Automobili na vodikov pogon na europskim cestama do 2020.

Automobili na vodikov pogon na europskim bi se cestama mogli naći do 2020. zahvaljujući novom europskom javno-privatnom partnerstvu za brži razvoj te tehnologije, tvrdi europski povjerenik za znanost Janez Potočnik. 

'Realnost energetske krize trajni je trn u oku svijeta', rekao je Potočnik u utorak 14. listopada u Bruxellesu, prigodom pokretanja novog europskog javno-privatnog partnerstva za brži razvoj vodikove tehnologije. 

'U Europi kao i u svijetu, sigurnost energetske opskrbe, klimatske promjene, održanje gospodarskog rasta i hitna potreba za razvojem i uvođenjem alternativnih održivih energetskih sustava čimbenici su koji nas potiču na istraživanje', rekao je. 

EU će projekt financirati s 470 milijuna eura kroz šest godina, a toliko bi trebala osigurati i industrija. Ostatak sredstava za razvoj nove tehnologije i prateće infrastrukture trebaju osigurati nacionalne i regionalne vlasti. 

Potočnik je ipak priznao da je primjena vodikove tehnologije u svakodnevnom životu još daleko. 'To nije područje u kojem su istraživanja završena i koje se može ponuditi tržištu uredno zapakirano i spremno za potrošače.' 

Vodikova tehnologija je skupa jer gorive ćelije trebaju platinu za kemijsku reakciju kojom se stvara energija, a postoji i opasnost da se to područje istraživanja proglasi 'luksuznim', objasnio je, dodajući da poseban problem predstavlja manjak infrastrukture za nova vozila, poput odgovarajućih 'crpki'. 

Iako Komisija ističe da bi projekt trebao ubrzati razvoj nove tehnologije za najmanje dvije do pet godina, industrija njime nije zadovoljna. 

Marcus Nurdin, izvršni direktor industrijskog udruženja Fuel Cell Europe, rekao je da je većina članova njegova udruženja 'frustrirana i ljuta zbog načina na koji se inicijativa provodi i čime će rezultirati'. 

Istaknuo je kako je Europska platforma za vodikovu tehnologiju i gorive ćelije, koju je Komisija pokrenula 2004. kako bi se definirali zajednički strateški ciljevi na tom području, procijenila da je za razvoj vodikove tehnologije, misli li EU doista ozbiljno, potrebno oko 7,4 milijardi eura do 2015. 

'No, od Komisije zapravo nismo dobili više novca nego prije', rekao je, napominjući da čak i sadašnje malo povećanje sredstava u odnosu na Šesti okvirni program, kojim je u te svrhe dodijeljeno 315 milijuna eura, poništava činjenica da tvrtke moraju platiti godišnju naknadu od 35.000 eura žele li se kvalificirati za dodjelu europskog novca.  

'Mislili smo da će to biti stvarni pokušaj europske industrije da sustigne Sjedinjene Države', rekao je, pozivajući Komisiju da objasni kako to namjerava ostvariti. 

Potočnik je na to odgovorio da je sustav u Europi drukčiji od onog u Sjedinjenim Državama jer gotovo 85 posto novca za istraživanja osiguravaju zemlje članice. 'EU želi izbjeći fragmentiranost i nepotrebno dupliciranje', istaknuo je, dodajući kako je uvjeren da će vodikova tehnologija u skoroj budućnosti postati ekonomičnija.  

 

Više o tome:

  • Europska komisija: Developing New Energy for the future: Europe launches a 1 billion Euro project to get into pole position for the Fuel cells and Hydrogen race
  • EurActiv: Industry slams EU hydrogen initiative