naslovnica imo edc info o portalu kontakt naslovnica o europskoj uniji institucije eu agencije eu-a pravo eu publikacije i dokumenti baze podataka eu hrvatska i eu
Naslovnica > EU u fokusu
Brzi vlakovi nisu rješenje za problem emisije štetnih plinova

Velika ulaganja u mrežu brzih vlakova ne predstavljaju održivu strategiju za suzbijanje klimatskih promjena i mogla bi svaliti pretjerano veliki teret na leđa poreznih obveznika, prenose europski mediji u utorak 25. kolovoza upozorenje skupine švedskih stručnjaka.  

Stručna skupina za istraživanja okoliša (Expert Group foe Environmental Studies), nezavisno državno tijelo pod okriljem švedskog ministarstva financija, u izvješću ističe kako je uspostavljen politički konsenzus da ulaganje u brzu željeznicu može pridonijeti gospodarskom rastu i smanjenju emisija ugljičnih plinova. 

Međutim, nakon temeljite kvantitativne istrage autori izvješća zaključuju da je utjecaj brze željeznice na smanjenje emisija štetnih plinova zapravo minimalan, te se stoga ta strategija ne bi smjela građanima Europske unije predstavljati kao realistična 'zelena' politika. 

U obraćanju europskom informativnom portalu EurActivu, predstavnik stručne skupine Bjorn Carlen objasnio je da se njihove preporuke, iako se odnose isključivo na Švedsku, u jednakoj mjeri odnose i na druge zemlje Unije s postojećim sličnim strategijama ulaganja. 

Za mnoge zemlje članice koje razmišljaju o razvoju brze željeznice upravo je ekološka prihvatljivost glavni argument njima u prilog u procesu donošenja odluka, što, tvrdi Carlen, navodi na krive zaključke.  

'Motivi za takva ulaganja mogu uključivati niz pozitivnih razloga, ali reducirane emisije ugljičnih plinova nikako ne bi trebale biti među njima', ističe on. 

Umjesto toga, smatraju švedski stručnjaci, ulaganja i resursi trebali bi biti preusmjereni prema uspješnim shemama trgovanja emisijama ugljičnih plinova, u sklopu kojih je moguće ostvariti daleko veće smanjenje emisija, i to uz značajno niže troškove. 

Pitanje je na koji će način ovo izvješće utjecati na planiranje politike švedske vlade na domaćoj ili EU razini. Ta zemlja, trenutni predsjedatelj EU-om, ima čvrstu reputaciju svjetskog predvodnika u politici zaštite klime. 

 

Više o tome:

EurActiv: High-speed trains 'not the answer' for cutting emissions