naslovnica imo edc info o portalu kontakt naslovnica o europskoj uniji institucije eu agencije eu-a pravo eu publikacije i dokumenti baze podataka eu hrvatska i eu
Naslovnica > EU u fokusu
Mali aerodromi - pojas za spašavanje regija u EU

Dužnosnici nizozemskih, poljskih i španjolskih regija zalažu se za sklapanje partnerstava s niskotarifnim zrakoplovnim kompanijama, ističući njihov doprinos u stvaranju novih radnih mjesta i povezivanju međusobno udaljenih mjesta u EU. 

Te su stavove dužnosnici iznijeli na konferenciji koju je organizirala Skupština europskih regija (AER), neovisna mreža 270 regija unutar i izvan EU-a, pred za iduću godinu planiranu reviziju EU propisa o regionalnim zračnim lukama.  

'Regionalne zračne luke motori su gospodarskog rasta i mogu potaknuti povezivanje s udaljenim dijelovima Europe', izjavio je tom prigodom Harry Dijksma, zamjenik guvernera nizozemske regije Flevoland.  

Istodobno je napomenuo da će do 2020. više od polovine svih putnika u Europi koristiti niskotarifne kompanije i sugerirao da se u propisima EU uspostavi ravnoteža između zaštite tržišta i slobode tržišta. 

Regija Flevolanda nada se zelenom svjetlu iz Haaga za razvoj regionalne zračne luke u Lelystadu namijenjene jeftinim putovanjima, koja bi preuzela dio prometa s krcatog aerodroma Schiphol blizu Amsterdama. Putnici bi se trebali voziti 40-ak minuta vlakom iz Lelystada do Amsterdama.  

Španjolska regija Valencia ističe pak važnost izravnih zračnih veza za poslovne ljude u regiji s klijentima ili zakonodavcima u EU.  

U Donjoj Šleziji u jugozapadnoj Poljskoj razvoj lokalnog aerodroma u Wroclawu koji koriste i nacionalne i niskotarifne kompanije rezultirao je peterostrukim rastom broja putnika, s 300 tisuća godišnje u 2004. na 1,5 milijuna u 2008. 

Jeftini letovi iz Wroclawa za Irsku, Veliku Britaniju, Njemačku, Tursku, Egipat ili Španjolsku znače da se mnogi Poljaci koji si ne mogu priuštiti daleki put do Varšave i skupe redovne karte na te destinacije sada mogu odvažiti na takva putovanja. 

Smjernice EU-a o državnoj pomoći za regionalne aerodrome napisane su u 2005. , godinu nakon što je EK kaznila irsku niskotarifnu zrakoplovnu tvrtku Ryanair za primanje nezakonite državne pomoći od belgijske regije Valonije na ime gradnje zračne luke nedaleko Charleroija za potrebe svojih niskotarifnih letova. 

U prosincu lani odluku EK poništio je Prvostupanjski europski sud, koji je utvrdio da je regionalna pomoć Ryanairu bila dio normalne gospodarske aktivnosti. 'Puka činjenica da se navedena aktivnost provodi u državnom sektoru ne znači da može biti kategorizirana kao prakticiranje državnih ovlasti', ustvrdili su suci.  

Glavni tajnik AER-a Klaus Klipp smatra da je EK u presudi u slučaju Charleroija izgleda smetnula s uma činjenicu da dosad nijedna autocesta, željeznička pruga ni zračna luka nije izgrađena bez novca poreznih obveznika, pri čemu se nitko nije bunio zbog nezakonite državne pomoći.

'EK mora zajamčiti da će revizijom propisa poduprijeti razvoj takve vrste imovine uz minimalna administrativna opterećenja a ne naštetiti takvim aktivnostima', dodao je Klipp. 

Konzultacije za reviziju smjernica još nisu počele i ne upućuju 'nužno' da će do revizije doći, kazao je Fabio Pirota, glasnogovornik EK. 

 

Više o tome:

EUobserver: Small airports considered lifeline for EU regions