naslovnica imo edc info o portalu kontakt naslovnica o europskoj uniji institucije eu agencije eu-a pravo eu publikacije i dokumenti baze podataka eu hrvatska i eu
Naslovnica > EU u fokusu
Kina planira gradnju brze željezničke veze s Europom i Azijom

Kina razmatra mogućnost proširenja brze željezničke mreže do Europe, čime bi se vrijeme putovanja vlakom između Londona i Pekinga moglo skratiti na samo dva dana.

Dužnosnici se nadaju da bi taj projekt mogao biti dovršen u idućih deset godina i omogućiti putnicima da put dug nekih 8.000 kilometara prelaze brzinom od 320 kilometara na sat, piše u ponedjeljak 15. ožujka internetski portal EUobserver.

Navodno se razmišlja o uvođenju dvije željezničke linije do Europe, pri čemu bi jedna prolazila kroz Indiju, Pakistan i Bliski Istok dok bi druga preko Rusije išla do Njemačke.

Rute još nisu točno definirane a u planu je i treća pruga, usmjerena na jug, koja bi Kinu povezivala s Vijetnamom, Tajlandom, Burmom i Malezijom.

Wang Mengshu, član Kineske akademije strojarstva i viši savjetnik za kineske domaće brze vlakove, ovaj je mjesec kazao kako su radovi na liniji prema jugoistočnoj Aziji već započeti.

'Također smo već završili ispitivanja i analize vezane uz europsku mrežu, a zemlje srednje i istočne Europe već s nestrpljenjem čekaju početak radova', kazao je.

Kineski dužnosnici u Bruxellesu ipak su nešto oprezniji. 'Razumljivo je da želimo razviti željezničku mrežu, možda čak sve do Europe, no još nije odlučeno hoće li se raditi o brzim vlakovima', kazao je jedan izvor.

Čini se da je ključno pitanje ovog projekta način njegovog financiranja. Kina je, primjerice, ponudila pokriti troškove gradnje pruge kroz Burmu u zamjenu za pravo na eksploataciju njezinih bogatih rezervi litija, metala koji se koristi za proizvodnju baterija.

'Upotrijebit ćemo državna sredstva i zajmove banaka, no takav bi projekt mogao privući i sredstva privatnog sektora, kao i zemalja domaćina', kazao je Wang.

Novim bi se linijama, kako je rekao, odvijao i teretni promet.

Europski stručnjaci ističu, međutim, kako niske vozarine u pomorskom transportu trenutno umanjuju komercijalnu opravdanost gradnje europsko-kineske željezničke veze.

Naime, kada se početkom 2007. globalna trgovina činila nezaustavljivom, brodograditelji su dobivali rekordan broj novih narudžbi. Financijska kriza i pad aktivnosti u svjetskom gospodarstvu doveli su kasnije, prema podacima Svjetske trgovinske organizacije (WTO), do12-postotnog pada globalne trgovine.

Kina je već duboko zagazila u realizaciju ogromnog projekta razvoja željezničke infrastrukture, u sklopu kojega u idućih pet godina planira izgraditi gotovo 30.500 kilometara novih pruga koje će brzom željeznicom povezati sve veće kineske gradove.

 

Više o tome:

EUobserver: China exploring rail routes to Europe