naslovnica imo edc info o portalu kontakt naslovnica o europskoj uniji institucije eu agencije eu-a pravo eu publikacije i dokumenti baze podataka eu hrvatska i eu
Naslovnica > EU u fokusu
Europljani manje skloni poduzetništvu od Amerikanaca

Manje od polovice Europljana, a Hrvati su nešto ispod europskog prosjeka, rado bi bili svoji vlastiti šefovi kad bi to mogli, što je malo niži postotak nego u SAD-u gdje bi ih to htjelo biti 55 posto, pokazalo je novo istraživanje Eurobarometra objavljeno u petak 4. lipnja. 

Po istraživanju, koje je u petak objavila Europska komisija, 45 posto Europljana željelo bi biti sami sebi šefovi, a Hrvati su nešto ispod europskog prosjeka - njih 43 posto. 

Istraživanje je obuhvatilo 27 zemalja EU-a, Hrvatsku i Tursku, zemlje EFTA-e (Island, Norvešku i Švicarsku) te SAD, Japan, Južnu Koreju i Kinu. 

'Jedan od razloga za više brojke u SAD-u mogao bi biti taj što 73 posto svih građana u SAD-u pozitivno gleda na poduzetništvo, a u Europi ih je samo 49 posto', kaže se u priopćenju EK-a. 

Cilj istraživanja bio je dobiti bolji uvid u poduzetništvo, otkriti razloge koji potiču ljude da postanu poduzetnici i zapreke na tom putu. 'Poduzetnički potencijal u Europi nije u potpunosti iskorišten: 45 posto svih Europljana željelo bi postati svoji vlastiti šefovi kad bi mogli, a danas ih je oko 10 posto. Kad bi mogli podići taj postotak, imali bi milijune novih inovativnih i kreativnih tvrtaka koje bi mogle pomladiti i učvrstiti europske gospodarske temelje, otvoriti više radnih mjesta i biti otporniji na oluje u današnjim gospodarskim vremenima', rekao je europski povjerenik za industriju i poduzetništvo Antonio Tajani. 

Stajališta o poduzetništvu različita su u Europi, SAD-u i u Aziji: Kinezi su najnaklonjeniji poduzetništvu (71 posto), Japanci najmanje (39 posto). U Americi poduzetnici imaju dobru reputaciju - 73 posto ispitanika u SAD-u kazalo je da ima pozitivnu sliku poduzetnika. U Europi 49 posto ispitanika pozitivno vidi poduzetnike, a u Hrvatskoj je taj postotak znatno manji - 32 posto.  

Među zemljama članicama razlike su znatne: rezultati na Cipru i u Grčkoj iznad su europskog prosjeka, čak i iznad američkog, a u Slovačkoj, Belgiji i Danskoj samo trećina pučanstva ili manje kaže da ju zanima poduzetništvo.  

Muškarci i mlađi ljudi pokazuju veće zanimanje za poduzetništvo od žena i starijih. Osobe koje žive u poduzetničkoj obitelji te osobe koje žive u gradovima sklonije su poduzetništvu. 

Među onima koji više vole raditi kod drugih najčešće se kao prednost spominju redoviti i utvrđeni prihodi, sigurnost zaposlenja, određeno radno vrijeme i socijalna sigurnost. 

Samostalni djelatnici najčešće ističu osobnu neovisnost i zadovoljstvo, zatim slobodu biranja mjesta rada i radnog vremena i bolje izglede za povećanje prihoda. 

Na upit u kojoj mjeri smatraju izvedivim da u sljedećih pet godina pokrenu svoj vlastiti posao, ispitanici su vrlo različito odgovarali od zemlje do zemlje. U Belgiji, Češkoj i Nizozemskoj između 13 i 15 posto ih smatra da bi moglo pokrenuti vlastiti posao, u Švedskoj gotovo polovica (49 posto), a u Finskoj nešto manje (45 posto).  

U europskim zemljama izvan EU-a i u SAD-u između 32 i 52 posto ispitanika ocijenilo je 'vrlo ili prilično izglednom' mogućnost da u sljedećih pet godina postanu poduzetnici, a u Hrvatskoj ih je 21 posto. 

Iako nedostatak novca Europljani najčešće navode kao glavni uzrok koji ih sprječava u osnivanju vlastite tvrtke, isto tako kažu da ih ne bi potaknulo ni nenadano nasljedstvo. 

Kad bi nenadano naslijedili pozamašan novac, u prosjeku 14 posto ispitanika u zemljama članicama EU-a pokrenulo bi vlastiti posao, 19 posto bi ih radilo manje, a šest posto bi prestalo raditi. 

U Hrvatskoj bi u tom slučaju 23 posto pokrenulo svoj posao, 20 posto bi radilo manje, a dva posto bi prestalo raditi.(Hina) 

 

Više o tome:

Europska komisija: European attitudes to Entrepreneurship